Aktiespararna

Storbolaget vinstvarnar – aktien faller

Av Nyhetsbyrån Direkt
28 september 20182 min lästid

Hygienproduktsbolaget Essity offentliggör ett nytt besparingsprogram och konstaterar samtidigt att påverkan från vissa negativa faktorer har ökat under det tredje kvartalet.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Programmet ska enligt beräkningarna ge årliga kostnadsbesparingar om cirka 800 miljoner kronor, med full effekt i slutet av 2019.

Som bakgrund påminner Essity att bolagets marginal under första halvåret 2018 påverkats negativt av betydligt högre råvarukostnader.

"De snabbt stigande kostnaderna har i stor utsträckning uppvägts av ett aktivt arbete med prishöjningar, produktmixförbättringar och kostnadsbesparingar. Under det tredje kvartalet 2018 har den negativa påverkan från externa marknadsfaktorer, som kraftigt stigande kostnader för pappersmassa, oljebaserade råvaror och energi accelererat ytterligare", skriver Essity.

Besparingsprogrammet ska implementeras i alla delar av bolaget för att minska kostnadsbasen, skriver bolaget vidare.

"Programmet kommer att inkludera personalneddragningar, minskade kostnader för projekt, konsulter och resor. Personalförändringar kommer att vara föremål för sedvanliga förhandlingar", skriver Essity som betonar att nu lanserade programmet ligger utöver andra pågående effektiviseringsarbeten.

"Kraftigt stigande råvarukostnader och högre energipriser påverkar våra marginaler kortsiktigt. Vi genomför detta besparingsprogram för att öka lönsamheten och stärka vår konkurrenskraft. Samtidigt fortsätter vi investera i innovation och våra starka varumärken", säger Essitys vd Magnus Groth enligt pressmeddelandet.

De omstruktureringskostnader som beror på besparingsprogrammet kommer att vara kopplade till personalminskningar och redogöras i rapporten för under fjärde kvartalet 2018.

Aktien tappar

Essity faller tungt på börsen. Vid 12-tiden är aktien ned omkring 4 procent.

Dela med dig