Synsam ökar omsättning och vinst
"I det tredje kvartalet 2023 har Synsam ett förbättrat resultat i tre av fyra marknader, vilket är tillfredsställande. Kostnadsprogrammet har också givit effekt och följer plan", uppger vd Håkan Lundstedt.
Omsättningen steg 9,9% till 1 450 miljoner kronor (1 319). Den organiska försäljningstillväxten var 7% (9,6).
Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 13,7% (23,4). Churn var 2%.
Bruttomarginalen ökade till 74,9% (73,8)
Ebitda-resultatet blev 373 miljoner kronor (303), med en ebitda-marginal på 25,7% (23,0).
Ebita-resultatet blev 222 miljoner kronor (169), med en ebita-marginal på 15,3% (12,8).
Rörelseresultatet blev 184 miljoner kronor (133), med en rörelsemarginal på 12,7% (10,1).
Resultatet efter skatt blev 90 miljoner kronor (80). Resultat per aktie hamnade på 0,61 kronor (0,53).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 104 miljoner kronor (214).
Det totala antalet butiker vid kvartalets utgång var 542 (520), varav antal egna butiker 511 (487). I Sverige öppnade bolaget två nya butiker. I Danmark har en franchisebutik stängt. I Norge har en ny butik öppnats och i Finland har två nya butiker öppnats.
Lönsamheten har ökat i tre av fyra marknader. Den danska marknaden fortsätter att vara hårt konkurrensutsatt, skriver Synsam. Satsningen på egen lokal tillverkning går också framåt.
"Produktionsanläggningen i på Frösön i Östersund utvecklas enligt plan och det är med stor glädje och stolthet vi nu har lanserat en ny kollektion i våra butiker, Oscar Eide, vår andra kollektion som producerats i denna anläggning", uppger Lundstedt.
Synsam-chefen lyfter även fram att man under det tredje kvartalet uppnådde sitt lönsamhetsmål på medellång sikt.