Aktiespararna

Tecken på revansch för konsumentbolagen?

Av Redaktionen
31 januari 20252 min lästid
Aktiespararnas analytiker Lars Frick och Jacob Svensson.
Ett nytt avsnitt av Aktiepodden är ute och i veckans avsnitt diskuterar Aktiespararnas analytiker Lars Frick och Jacob Svensson allt ifrån bankernas konjunkturprognoser till spännande bolagsrapporter. Självklart dyker de även ned i ett aktiecase.

Aktiespararnas analytiker diskuterar denna vecka bland annat de konjunkturprognoser som en rad banker presenterat under den senaste tiden. Analytikerna konstaterar att något som samtliga prognoser har gemensamt är att det är hushållen som kommer att vara drivande i den svenska ekonomins återhämtning. På det temat kan Lars Frick konstaterar att denna utveckling sett lite stöd i några av bolagsrapporterna som kommit under veckan.

Den första rapporten som analytikerduon diskuterar i veckans avsnitt är e-handelsbolaget BHG Group, som kan ha gett en signal på att det kan börja vända för sektorn och att hushållen är mer benägna till konsumtion.

“Det såg riktigt bra ut”, säger Lars Frick och konstaterar att bolaget ser ljusare marknadsutsikter framöver och att produkter som varit svårsålda nu börjar gå bra igen.

Tecken på återhämtning i svenska bolag

Duon tar även upp fritidsproduktsbolaget Dometic som också kommit med rapport. Bolaget redovisade en omsättning i linje med förväntat. Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst och styrelsen föreslog sänkt ordinarie utdelning.

Jacob Svensson säger i podden att 2024 var ett tufft år för bolaget men att rapporten visar på några ljusglimtar under 2025. I nuläget går det dock fortsatt åt fel håll med en omsättning som minskade 13% organiskt.

Lars Frick lyfter en spaning om att bolag på den svenska marknaden, exempelvis BHG, verkar gå bättre än bolag som opererar internationellt, exempelvis Dometic som har en del exponering mot till exempel Tyskland.

“Så det kanske är lite skillnad här att vi ser lite starkare tecken i vår inhemska ekonomi medan internationellt orienterade konsumentbolag fortfarande har problem”, säger Lars Frick.

Jacob Svensson tillägger att Dometic säljer sällanköpsvaror, som också gör det trögare för tillfället.

Duon går sedan vidare att prata mer spännande rapporter, för att slutligen dyka ned i ett akitecase. För att lyssna på hela avsnittet - klicka här!

LÄS MER: Analytikerna: Jätten gör storslagen comeback


Dela med dig