Tele2:s resultat bättre än väntat - höjer utdelningen
Tele2:s Q4 i siffror
Omsättningen steg 3,1 procent till 7 684 miljoner kronor (7 454). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 7 614. Tjänsteintäkter från slutkund om 5,4 miljarder kronor ökade med 3 procent jämfört med Q4 2022 på organisk basis tack vare stark utveckling inom alla verksamhetsområden.
Underliggande ebitdaal var 2 624 miljoner kronor (2 483), ökning med 4 procent på organisk basis mestadels drivet av ökade tjänsteintäkter från slutkund vilket till viss del vägdes ned
av inflationspress.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 2 999 miljoner kronor (2 833), väntat 2 948, med en justerad ebitda-marginal på 39,0 procent (38,0).
Rörelseresultatet blev 1 405 miljoner kronor (1 203). Rörelsemarginalen var 18,3 procent (16,1).
Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet blev 932 miljoner kronor (895).
Operativt kassaflöde låg på 1 493 miljoner kronor (1 306).
I utdelning föreslås 6,90 kronor per aktie (6,80). Väntat var 6,82. Utdelningen distribueras i två delar under året.
Tele2:s utsikter framåt
Bolagets finansiella guidning för helår 2024: 3-4 procent tillväxt för tjänsteintäkter från slutkund på organisk basis, 1-3 procent tillväxt för underliggande ebitdaaL på organisk basis, capex i relation till omsättning på 13-14 procent (exklusive spektrum och leasing).
På medellång sikt är den finansiell utsikten: Låg till medelhög ensiffrig tillväxt för tjänsteintäkter från slutkund på organisk basis, medelhög ensiffrig tillväxt för underliggande ebitdaal på organisk basis, capex i relation till omsättning på 10-12 procent (exklusive spektrum och leasing), dock 13-14 procent under 2025.
Lanserar sparpaket
Vidare lanseras ett kostnadsbesparingsprogram - Strategy Execution Program - som omfattar 600 miljoner kronor i kostnadsbesparingar på tre år.
"Under perioden 2024-2026 har vi identifierat möjligheter att spara cirka 600 miljoner kronor i årliga kostnader vid full effekt. Vi kommer att arbeta aktivt för att realisera dessa besparingar som effekt av förändrad go-to-market och drivet genom ett internt program som vi kallar Strategy Execution Program", säger vd Kjell Johnsen.