Aktiespararna

Trendbrott för e-handeln - vänder uppåt igen

Av Jessika Bouveng
18 februari 20251 min lästid
Den svenska e-handeln visar åter tillväxt efter två års nedgång. Det visar Postnords E-barometer.

Svensk e-handel pekar uppåt igen enligt en Postnords e-barometer. Omsättningen för 2024 hamnade på 5% och 140 miljarder kronor, det är den näst högsta omsättningen någonsin och den första positiva helårssiffran sedan pandemiåret 2021.

Den bransch som ökar allra mest i tillväxttal är apotek med 20%, följt av kläder och skor på 6%. Även möbler och heminredning avslutade 2024 starkt med en tillväxttakt på 4%.

“E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin”, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.

Temu och Shein alltmer populära

Postnord noterar vidare att gemensamt för de branscher som går bäst är en utveckling mot skönhetsprodukter. I övrigt noterar även Postnord att cirkulära plattformar som Tradera, Sellpy och Vinted växer.

Även kinesiska lågjättar Temu och Shein vinner mark.

“Den gemensamma nämnaren är konsumenternas prismedvetenhet. Faktum är att nära varannan svensk e-handelskonsument handlat varor från utlandet under det senaste året och Kina ligger i topp” säger Ylva Staszewski.

LÄS MER: Hopp om konsumtionsboom 2025

LÄS MER: Oreviderad KPIF-inflation

Marknadsnyheter

Dela med dig