Viaplay redovisar sämre resultat än väntat
Omsättningen steg 36,5 procent till 4 537 miljoner kronor (3 324). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 4 532. Den organiska försäljningstillväxten var 30 procent.
Viaplays betalande kunder ökade med 60 procent på årsbasis till 7 643 tusen. 325 tusen kunder förvärvades sedan förra kvartalet. Viaplay står nu för 52 procent av företagets totala intäkter.
- Vi har uppjusterat våra Viaplay-prispunkter på nästan alla marknader, för att återspegla vårt unika och förbättrade innehåll erbjudanden, såväl som rådande inflationsnivåer. Kundbortfallsnivåerna förblir ganska stabila och visar vikten av högkvalitativa och flexibla underhållningspaket i dessa ekonomiskt utmanande tider, skriver vd Anders Jensen.
Rörelseresultatet blev -325 miljoner kronor (602), väntat rörelseresultat var -295.
Justerat rörelseresultat uppgick till -291 miljoner kronor (6), väntat var -257. Rörelseresultatet i Norden om 163 miljoner kronor neutraliserades av de internationella rörelseförlusterna om -454 som inkluderar satsningen i Polen, USA och Kanada med flera.
- De sammanlagda rörelseförlusterna för vår internationella verksamhet återspeglade vår investering i de polska Formel 1-rättigheterna lansering av Viaplay i USA och Kanada, uppskalningen av vår Storbritanniens verksamhet och den polska och holländska ARPU-mixen, kommenterar Jensen.
Resultatet efter skatt blev -288 miljoner kronor (483).
Resultat per aktie hamnade på -3,68 kronor (6,20).