Volvo Cars globala försäljning sjönk i mars
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider - minskade med 9 procent jämfört med samma period förra året och stod för 43 procent av alla sålda bilar under mars. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 19 procent av alla sålda bilar under perioden.
I Europa sjönk försäljningen med 9 procent. I USA var nedgången 8 procent medan Kina sjönk 22 procent.
I mars var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 23 776 bilar (2024: 22 402), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 18 629 bilar (2024: 20 557) och XC90 med 10 764 bilar (2024: 10 826)
Hittills i år, januari-mars, har försäljningen backat med 6 procent.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.