Cantargia: På väg mot licensaffär
VD-byte ökar fokus på licensaffär
Vi tolkar ledningsförändringen i Cantargia som att fokus på att nå en licensaffär skruvas upp ytterligare. I vår värld ligger fortfarande nadunolimab närmast en utlicensiering, inte minst mot bakgrund av omfattande kliniska data och investeringar.
Vi ser en god sannolikhet (30 procent) för att projektet kan säljas under nästa år. Två skäl som pekar mot att affären kan dröja till 2026 är dels att designen av fas 2/3-studien på bukspottkörtelcancer ännu inte är förankrad hos myndigheter, dels att bolaget fortfarande utvecklar ett diagnostikredskap som kan sålla fram de patienter som har bäst förutsättningar att svara på behandlingen.
TRIFOUR-resultat kan driva på snabbare avslut
Cantargias första randomiserade studie, TRIFOUR, närmar sig full rekrytering vid spanska kliniker och ett första utfall på tumörrespons (ORR) förväntas kring halvårsskiftet. Om samma starka data från den lilla fas 1-delen kan upprepas i fas 2-delen bör intresset för projektet öka markant, även om studiens fokus på bröstcancer inte sammanfaller med huvudindikationen bukspottkörtelcancer.
Slutlig överlevnadsdata och ’progression-free survival’, som anses vara viktigare effektmått än ORR, dröjer till slutet av 2025.
CAN10 kliver fram som ny värdedrivare
Cantargia har under ledning av tidigare VD mejslat ut en intressant inriktning för bolagets andra stora tillgång, CAN10. Projektet har i den pågående fas 1-studien så här långt inte stött på toxiska effekter hos friska frivilliga som testats med singeldos (SAD). Redan under första kvartalet i år förväntas data på upprepade doser i friska frivilliga (MAD) och inom kort kan studien nå proof-of-mechanism i en liten grupp av deltagare med psoriasis.
Över tiden räknar vi med att CAN10 bär på lägre utvecklingsrisk än nadunolimab och hoppas att bolaget kan finansiera en fas 2-studie som startar behandling av patienter senast under början av nästa år. Vid det laget kan projektet ha tagit över nadunolimabs roll som främsta värdedrivare för Cantargia.
Motiverat värde höjs till 5,5 SEK (4,5)
Cantargias kassaförbrukning under förra årets sista kvartal om 27 miljoner SEK var lägre än våra förväntningar. Bolaget kan med nuvarande kassa fortsätta planering för fas 2-studien med CAN10 och avsluta TRIFOUR. I vårt nya huvudscenario sänker vi bolagets FoU-kostnader i väntan på ett partnerskap kring nadunolimab.
Vi höjer värdering av CAN10 till 2,3 kronor per aktie (1,6), inklusive finansiering för fas 2-studie. Nytt motiverat värde för aktien sätts till 5,5 kronor per aktie (4,5).