ABGSC: Konsumentbolaget för portföljen - och aktien du ska sälja
Lägre inflation, högre löner och räntesänkningar talar för att svenska konsumenter får en revansch i år. Benjamin Wahlsted på ABGSC spår en bred återhämtning inom e-handeln och särskilt i Sverige.
Enligt analytikern har e-handel en andel på 15% av den totala handeln - men han ser att det finns flera år av strukturell tillväxt kvar.
Ett bolag inom sektorn som Wahlsted tror på och rekommenderar köp för är outdoorbolaget Revolution Race.
“Revolution Race har de högsta marginalerna i hela sektorn. Det senaste året har de kanske inte levererat 20 procents tillväxt i absoluta tal, men relativt marknaden har de faktiskt gjort det. När marknaden nu vänder uppåt igen ser vi goda chanser att bolaget når sina tillväxtmål, säger analytikern.
Wahlsted lägger sedan till att värderingen är låg och får stöd av både utdelningar och återköp vilket återför cirka 6–9 % per år till aktieägarna de kommande åren. Det som tynger aktien för tillfället är att de två största ägarna fortsätter att sälja av innehav, tillägger han.
Sälj Byggmax
Ett konsumentbolag som analytikern ställer sig mer pessimistisk till är istället Byggmax.
“Även om vi delar synen att makro- och operationella trender är positiva för Byggmax, anser vi att den nuvarande EV/EBITA-multipeln på 18x är för hög. Det blir särskilt tydligt i ljuset av alltför optimistiska konsensusestimat. De negativa estimatrevideringar vi sett det senaste året kan fortsätta, och vi tror inte att aktien kommer kunna stå emot”, säger Wahlstedt.
LÄS MER: Hopp om konsumtionsboom 2025