Fortsatt tuffa tider för företagen - men framtidstron ökar
Svensk Handel har mätt framtidstron hos svenska handlare och undersökningen för november månad visar att hoppet om framtiden stiger. Än så länge är det dock fler företag som är fortsatt pessimistiska snarare än positiva.
Den totala framtidsindikatorn för butikshandeln steg till 98,2. För sällanköpsvaruhandeln hamnade siffran på 94,3 och steg därmed med 2,2 enheter. För partihandeln ser utvecklingen ut att vara mest dämpad och steg endast med 0,5 enheter till 95,9.
När barometern visar siffror under 100 är det fler svarande som har negativa förväntningar än positiva.
Företagen fortfarande under utmaning
Svensk Handel ser en lättnad för branschen efter flera år av utmaningar. Räntesänkningar och en sjunkande inflation ger hopp på sikt. Men läget är fortsatt kritiskt, menar de.
“Det är glädjande att framtidstron växer, särskilt i dagligvaruhandeln. Samtidigt får vi inte blunda för det allvarliga läget: Många svenska handelsföretag kämpar för sin överlevnad, med bland annat höga lokalhyror och konsumenter som fortsatt håller hårt i plånboken”, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
I den negativa vågskålen finner Svensk Handel även antalet konkurser som fortsätter att vara höga. Hittills i år är antalet konkurser högre än de tre föregående åren då fler företag inte klarar av ökande kostnader och minskad försäljning.
LÄS MER: Black Week spås gå starkare i år enligt Svensk Handel
LÄS MER: Trendbrott för hushållens kostnader - står still 2025