Flowscape: Längre säljcykler påverkar omsättningen negativt
ARR steg med 14% på årsbasis i kvartalet
Nettoomsättningen sjönk med 11% till 10,4 (11,7) mkr under det andra kvartalet. Minskningen i nettoomsättningen beror främst på de längre säljcyklerna, en kortsiktig påverkan från partnerfokuseringen i Nordamerika samt att en av bolagets största kunder, på grund av lågkonjunkturen, frusit sin investeringsbudget. Bruttomarginalen steg dock till 78,2% (73,3%) i kvartalet drivet av högre återkommande intäkter. Ebitda-resultatet blev svagt negativt och uppgick till -0,2 (1,3) mkr, påverkat av engångskostnader för VD-rekrytering (den nya VDn Fredrik Landberg tillträder 1 oktober i år) och kostnader för personomställningar. Rörelseresultat stängde på -2,3 (-0,7) mkr, främst beroende på den lägre försäljningen och de tidigare nämnda engångskostnaderna. Bolaget har i tidigare kvartal kommunicerat mål om ett positivt rörelseresultat, men Analysguiden tror att det kan bli utmanande. ARR (annual recurring revenue) vid utgången av det andra uppgår nu till 32 mkr, en uppgång med 14% på årsbasis och 6% sekventiellt. Det är högre än vad Analysguiden hade räknat med och dämpar nedgången i försäljningen till viss del. Orderingången under kvartalet sjönk till 3,6 (10,2) mkr med 0,7 (2,3) mkr i årligen återkommande intäkter. Det förklaras främst av att två större projekt i Norden drog ut på tiden.
Konjunkturläget förlänger säljcyklerna för bolaget
Det andra kvartalet blev trögt sett utifrån ett försäljningsperspektiv. Fortsatt är det en hög aktivitet på den nordiska marknaden med bland annat två vunna stora offentliga upphandlingar. Dock drog de ut på tiden, vilket resulterade i att endast en del av ordervärdet kom in under kvartalet. Under kvartalet har en av bolagets största kunder frusit sin investeringsbudget, vilket gör att utökningen av Flowscape-systemets funktionalitet tillfälligt har pausats.
Omställningen i Nordamerika till en partnermodell påverkar kortsiktigt försäljningen negativt. Men det är en mer kostnadseffektiv modell och den nya strategin väntas börja visa resultat mot slutet av året. För marknaderna i Europa och i Mellanöstern tar säljcyklerna längre tid även om intresset finns. Positivt är att bolaget är med i flera stora upphandlingar, vilket vi hoppas ska resultera i nya affärer på sikt. Effekten av de längre säljcyklarna är att orderingången påverkas och mest troligt blir 2024 mer ett mellanår om inte trenden vänder.
Sänker vårt motiverade värde till 3,10 kronor
Analysguiden tror att det är utmanande att nå ett positivt resultat för året givet det första halvårets utfall i kombination med de långa säljcyklerna. Det gör att vi sänker vårt motiverade värde till 3,10 (5,20) kronor. I dagsläget handlas bolaget till 1,4 – 2,0 gånger den prognosticerade ARR:en för innevarande år om 34,6 mkr.