Prostatype Genomics: Tar steget in i USA
Riktar fokus mot USA
Prostatype Genomics redovisade intäkter om 0,1 mkr under det första halvåret 2024, jämfört med 0,4 mkr samma period i fjol. Rörelseresultatet landade på -19,7 mkr (-20,5). I mitten av maj lanserade bolaget sitt test för riskbedömning av prostatacancer, Prostatype®, på den amerikanska marknaden. Sedan tidigare bedrivs försäljning av testet på utvalda marknader i Europa men på grund av avsaknaden av försäkringstäckning och nationella riktlinjer har försäljningen inte tagit fart. Nu koncentreras resurser istället mot USA, vilket skapat ett vakuum i försäljningen. Vi justerar ned försäljningsprognoserna för de närmsta åren, medan vi lämnar estimaten på medellång och lång sikt oförändrade. Vi anser alltjämt att detta är rätt väg att gå då tester likt Prostatype® ingår i nationella riktlinjer i USA, samtidigt som möjligheten för försäkringsersättning (reimbursement) är större.
Framgångar i studier
Ett stort fokusområde är USA-studien med Prostatype®, som inkluderar cirka 1 200 patienter med prostatacancer med stor bredd inom etnicitet. Studien går enligt bolaget ”betydligt snabbare än förväntat” och resultaten kommer bland annat vara viktiga för att erhålla försäkringstäckning från Medicare - men även för att uppnå omfattande klinisk användning. Interimsdata från studien med afroamerikanska patienter väntas presenteras under Q3 och hela studien beräknas vara färdigställd under Q4. Ansökan till Medicare väntas lämnas in under Q3 2024 och därefter erhålla försäkringstäckning under Q4 2024. Inför detta pågår nu arbete med att få fler urologer och urologicenter att komma i gång med klinisk användning av testet.
Företrädesemission
I juni annonserades en företrädesemission om 49,5 mkr, före emissionskostnader. Kapitalanskaffningen omfattas av teckningsförbindelser och garantiåtaganden om 35,7 mkr, motsvarande drygt 72 % av emissionen. Vi ser positivt på att aktörer som Exelity och Life Science Invest Fund är med och garanterar. Även om vi förväntade oss en nyemission var storleken något större än väntat, samtidigt som teckningskursen sattes lägre än förutspått. Detta ger en större utspädningseffekt än estimerat. Vi uppfattar att bolaget behöver återfå förtroende i marknaden och noterar att detta bäst görs genom konkreta framsteg såsom Medicare-godkännande, partnerskap, insynsköp och/eller försäljningstillväxt. Vi avser att sänka det motiverade värdet per aktie men avvaktar utfallet av emissionen. Som alltid är risken i små ickebeprövade högteknologiska och olönsamma bolag stor. Å andra sidan är uppsidan omfattande om produkten får Medicare-godkännande och tas emot väl av urologer.