Aktiespararna

Uppdragsanalys
Detta är en betald analys från Analysguiden på uppdrag av Railcare Group

Railcare: Depåstopp – en vinnare

Av Analysguiden
30 augusti 20243 min lästid
Ett starkt kvartal till: Depåstoppsmodellen lyfte omsättningen kraftigt, +24%, och resultatet ökade +6% trots problemen i UK. Växellok för kontrakterade och framtida uppdrag är säkrade. En tia till på kursen är motiverat.

Industriellt tillväxtbolag


Railcare framstår lätt som lite halvtråkig tung industri i en mogen
bransch, långt från snabbväxande techbolag. Inget kunde vara mera
fel. Bolaget är i sann svensk tradition en innovativ uppstickare om än
inom industri, som nu också växer allt fortare. Andra bolag med över
15% tillväxt, stora expansionsmöjligheter och unika konjunkturokänsliga
produkter betraktas som ”tillväxtbolag” – skillnaden här är
möjligen att bolaget dessutom är en kassaflödespositiv höglönsam utdelare, till skillnad från urtypen för tillväxtbolag.


Q2: Depåstopp och loktillgång väger upp UK

Omsättningen ökade med hela 24% under andra kvartalet till kvartalsrekordet 179,8 mkr (144,7 för Q2 2023), drygt 17 mkr bättre än
näst bästa kvartal någonsin. Huvudskälet var det ballastbytesprojekt
inom Entreprenad Sverige som bolaget framgångsrikt fick helhetsansvar
för och utförde enligt ”depåstoppsmodellen”, där delmoment i så
stor utsträckning som möjligt utförs parallellt istället för sekventiellt.
Framgången kan visa sig viktig för framtida liknande uppdrag. Även
transportverksamheten hade ett bra kvartal med näst högst omsättning
någonsin, trots att inte entreprenadtransporter gick för fullt.
Plumpen i protokollet är Entreprenad Utland med en rejäl förlust i
Storbritannien och där åtgärder nu måste vidtas. Förlusten innebar
att rörelsemarginalen sjönk till 8,8% (10,3%) utifrån ett rörelseresultat
som ändå steg till 15,8 mkr (14,9).


I juli säkrade Railcare också de lok som behövs för avtalet om beredskapslok från i höstas, genom att bli delägare och finansiär i lokuthyrningsföretaget AC Finance AB (se vår rapport). Då fler lok finns att
tillgå är affären viktig även för att kunna säkra nya uppdrag på en
marknad med tilltagande lokbrist.


Aktien omvärderad i år, men potential kvar


Vår omsättningsprognos ligger kvar i linje med bolagets finansiella
mål om drygt +15% per år till 2027; en prognos som successivt stärkts
med årets framgångar. När det gäller marginalutvecklingen håller vi
oss försiktigtvis något lägre än bolagets mål om 13% rörelsemarginal
i början av perioden, men i takt med att vi ser hur verksamheterna
med högre marginaler växer snabbare än resten så räknar vi med att
marginalen kommer upp till målet. Sammantaget höjer vi vår motiverade
kurs en aning till 39 kronor under antagandet om att marknaden
kommer att betala P/E 12 för aktien 2027 – dvs något under
dagens värdering. Då har vi ändå inte räknat med potentialen i maskinförsäljning, turn-around i utlandsverksamheten, ytterligare stabiliserande långtidskontrakt eller en utbyggd lokverkstad. Aktien har
också andra företräden som en låg konjunkturkänslighet och en karaktär
som ger goda portföljegenskaper i en diversifierad aktieportfölj
genom sin låga korrelation till marknaden.

Dela med dig

Om aktien (RAIL)

TickerRAIL
Antal aktier24 124 167
P/s-tal1,15
P/e-tal14,86
Omsättning/aktie23,39
Vinst/aktie1,81
BörslistaSmall Cap
SektorIndustrials
P/eget kapital2,37
Eget kapital/aktie11,36
Utdelning/aktie0,7
Direktavkastning2,6

Nyheter och analyser relaterade till Railcare Group

Uppdragsanalys

2024-11-19: Motiverat värde om 37 kr per aktie.

Uppdragsanalys

2024-11-07: Förberedelser och kvartalsvariationer kostar.

Uppdragsanalys

2024-07-02: Analysguiden kommenterar förvärv