Railcare: Tar sats
Förberedelsekostnaderna börjar synas
Totalt sett ökade Railcares omsättning under tredje kvartalet med 6,2% till 169,1 mkr (Q3-23 159,2), med Entreprenad Sverige som ökade försäljningen till externa kunder med 9,4% till 59,2 mkr (54,1) och Transport Skandinavien med 3,6% till 99,1 mkr (95,7). Resultatmässigt hade vi räknat med lägre vinst än Q3 ifjol med tanke på att det kvartalet var exceptionellt starkt, men minskningen var lite större än förväntat med -29% på rörelseresultatnivå.
Nya beredskapsloken dominerar siffrorna framöver
Liksom i Q3 lär resultatet för Q4 i år och sannolikt även under första halvåret 2025 fortsatt tyngas av förberedelserna för starten av beredskapsloksuppdraget. Efter våren lär dock resultatbidragen från beredskapsloksaffären börja rulla in i snabb takt samtidigt som uppstartskostnaderna börjar falla bort. Vi förväntar oss därför ett starkare H2 än H1 nästa år, och sedan full effekt av affären under 2026.
Fjärde kvartalen är alltid beroende på vädret för entreprenader och entreprenadtransporter, då en tidig vinter omöjliggör många arbeten, vilket resultatmässigt inte kan vägas upp av t ex snöröjning. Efter det lyckade projektet i somras och det ökade politiska trycket för effektivisering manifesterat i regeringspropositionen för en månad sedan, har sannolikheten ökat när våren kommer för nya entreprenaduppdrag enligt”depåstoppsmodellen” (där delmoment i så stor utsträckning som möjligt utförs parallellt istället för sekventiellt). I oktober säkrade också Railcare sitt uppdrag åt LKAB på fem år, vilket ger en ökad stabilitet i den expansionsfas Railcare nu har påbörjat. I förra veckan kom också positiva besked angående utbyggnad av lokverkstaden, då marken på platsen nu har förvärvats. Detaljplanearbetet kan ta tid, men vi räknar med fortsatta investeringar främst 2026.
Aktien omvärderad i år, men potential kvar
Aktiemarknadens omedelbara reaktion på rapporten är förståelig. I förhållande till våra prognoser landade kvartalssiffrorna 6,4 mkr lägre i intäkter och 6,8 mkr lägre i resultat efter finansnetto, varav 1,2 mkr var en engångskostnad i en försäkringsaffär. Huvudorsakerna är mindre kostnadsvariationer i de två största affärsområdena och en upprampning av organisationen inför 2025. Strukturellt är caset oförändrat positivt och vi gör bara smärre justeringar på våra prognoser. Vår omsättningsprognos ligger kvar i linje med bolagets finansiella mål om 1 mdr 2027 och under bolagets mål om 13% rörelsemarginal initialt, för att nästan nå målet i slutet av perioden, då verksamheter med högre marginaler växer snabbare än övriga. Räknemässigt landar vi i att våra små prognosförändringar kostar två kronor på motiverad kurs, men då har vi inte tagit hänsyn till säkerheten i intäkterna på LKAB-kontraktet som säkrades i oktober vilket tack vare den lägre risken värderingsmässigt betalar en del av det. Därför ser vi nuvarande aktiekurs som ett tillfälle att komma in för den som hittills missat tåget.