Railcare: Framtidsinvestering
Det är lätt att fokusera på stora order, marginaler och tillväxt, men för
tung tillverkande industri som växer så krävs framförhållning i att få
fram produktionskapacitet. Det höjer sedan potentialen för intäkter
och därmed i förlängningen vinster. Det är i det ljuset som Railcares
affär med AC Finance AB ska ses.
Bakgrund: Lokbrist
Som vi skrivit utförligt om i tidigare analyser under avsnitten om
marknadsbeskrivning så finns det en begynnande strukturell brist på
lok, inte minst i Norden. De främsta skälen för det är
• ökande transportbehov generellt och på järnväg specifikt –
+50% förväntat till 2040,
• successivt ökande miljökrav på lok och maskiner på de stora
delar av järnvägsnätet som inte är elektrifierat utan drivs med
diesel, och
• införandet av det nya europeiska säkerhets- och informationssystemet
ERTMS.
Nya lok är dock ingen billig affär – ett nytt lok kostar från 30 mkr och
uppåt – och uppgraderingen av flottan kommer att ta lång tid. Det går
att eftermontera ETCS (den del av ERTMS som sitter i loken) på
gamla lok, och också uppgradera eller byta motorer i dem för att uppfylla
miljökraven men kostnaden, typiskt sett 10-15 mkr, gör att det
inte är lönsamt på alltför gamla lok. Samtidigt kommer inte loktillverkarnas
kapacitet för nyproduktion alls räcka till för att mätta den prognosticerade
efterfrågan, varför även äldre lok kan komma ifråga för
uppgradering – något som för övrigt gynnar Railcares lokverkstad.
För att försäkra sig om tillgången på lok för sin egen verksamhet, tog
Railcare redan i början av 2022 kontakt med den tjeckiska loktillverkaren
CZ Loko för att utreda förvärv av då omedelbart tillgängliga lok,
men svar krävdes redan under våren 2022. Utan klara kontrakt för
användning av loken gick finansieringsfrågan inte att lösa så fort för
Railcare, men som huvudägare i Railcare erbjöd sig Nornan Invest AB
att finansiera lokköpen för att säkerställa Railcares tillgång till miljövänliga
lok. Som en följd av detta har Railcare ingått affären med AC
Finance AB som består av tre delar:
Aktietransaktionen
I fredags annonserade Railcare att bolaget förvärvat 40% av aktierna
i AC Finance AB – ett bolag som startades för två år sedan i syfte att
köpa nya lok och att hyra ut dessa till kommersiella aktörer i järnvägsbranschen, däribland Railcare. Köpeskillingen uppgår till blygsamma 400 tkr, men innebär också ett åtagande om lånefinansiering till AC om 20 mkr, i likhet och proportion med de andra två ägarna.
Efter affären så kommer Railcare att vara ACs största ägare med tidigare
ägare, Nornan Invest AB och Actinvest AB, på 30% vardera. Eftersom
Nornan Invest samtidigt är största ägare i Railcare, måste ACaffären
underställas en extrastämma den 24 juli (avstämningsdag 16 juli), varvid Nornans aktier och röster inte kommer att beaktas. Nornan Invest är en långsiktig regional investerare med rötter från 1910 i den liberala rörelse som också står bakom tidningen Norran (se vidare www.nornaninvest.se).
Läs hela kommentaren i PDF-format via bifogad länk.